Terug

Terug

Marketing & Content

Marketing & Content

Maak marketing saai! Hoe je dagelijkse marketing eigenlijk logistiek is en niet creatief.

Dit is geen baanbrekend advies. Dit staat al vijftig jaar in marketingboeken. Maar je doet het niet. Waarom niet? Dat lees je hier in mijn artikel over saaie marketing.

Gerben Prins

Eigenaar Route Royaal

Viral gaan, impact maken, storytelling! Open je LinkedIn feed en al deze buzzwords vliegen je tegemoet. Maar eentje die altijd mist? Saai.

Want die viral post met 47.000 likes? Mooi voor je ego, maar volgende maand ben je alweer bezig de volgende stunt te verzinnen. Maar die spreadsheet met je contentplanning voor het komende kwartaal?
Die draait door, week in week uit, zonder dat je er verder over na hoeft te denken.

Marketing wint niet met die ene geniale zet. Het wint met herhaling.
En herhaling voelt nou eenmaal saai.

De obsessie met die ene geniale zet

Waarom dan toch altijd maar die focus op dát moment? Die campagne die klikt, die virale post die opblaast? Omdat het zichtbaar is. Meetbaar. Je kunt 47.000 likes laten zien aan je baas, je klant, jezelf. Geen wonder dat we daar zo snel naartoe willen.

Maar is een explosie van aandacht goed voor je bekendheid? Een weekje misschien, daarna zakt het weer in. En dan? Weer een stunt verzinnen?

Als je marketing saai aanvoelt, dan doe je het eigenlijk goed. 

Saai voor jou, betekent betrouwbaar voor je klant. 

Marketing is dan ook geen creatieve uitdaging, maar een logistieke.

Tevreden klanten na het zien van jouw saaie marketing.

Waarom saaiheid wint (volgens onderzoek!)

Klinkt mooi, maar klopt dat ook? Gelukkig hoef je het niet van mij aan te nemen. System1, een onderzoeksbureau dat zich bezighoudt met merkreclame, publiceerde dit jaar een rapport met de veelzeggende titel "The Magic of Compound Creativity". Hun conclusie? 2025 wordt "The Year of Consistency”.

Hun punt? Na eerdere jaren van "mobile" en "efficiency" komen we nu in het jaar van consistentie terecht. Een mond vol dat eigenlijk saai betekent. Plan je marketing, houd vast aan een duidelijke boodschap en blijf herhalen.

Kijk naar Nike. Swoosh + "Just Do It". Al vijftig jaar hetzelfde. Denk je dat deze marketingafdeling iedere maandag weer bezig is aan de volgende stunt? Nee, die hebben contentkalenders die maanden vooruit gepland zijn. Ze herhalen dezelfde boodschap tot je oren bloeden. Met als gevolg? Iedereen, op de hele wereld, kent het logo en de positionering. Kun je dat zeggen van jouw merk met die viral post van een half jaar geleden?

Het reclameprobleem

Waarom rent iedereen meteen naar die ene advertentie, die ene post, die ene campagne? Omdat iedereen denkt aan de R van Reclame. Terwijl dat maar een fractie is van wat marketing eigenlijk is.

Marketing is niet: een leuke post bedenken en hopen dat het viral gaat.

Marketing is:

  • bepalen op welke twee kanalen je focust en de andere vijf links laten liggen.

  • Een contentkalender maken voor het hele kwartaal.

  • Uitzoeken hoe je klantreis eruitziet en waar mensen afhaken.

  • Welke boodschap je elke maand herhaalt.

  • Je tone-of-voice vastleggen zodat je niet elke week opnieuw hoeft na te denken hoe je iets formuleert.

Dat is marketing. Systemen opzetten. Kanalen kiezen. Planning maken.

En pas als je dat hebt, ga je nadenken over Porsches huren.

Hoppa! Nieuwe klant. Resultaat van jouw saaie marketing.

Dit advies is niet nieuw (en dat is het probleem)

Dit is geen frisse blik. Dit advies bestaat al vijftig jaar. Iedere marketingstrateeg zegt het, ieder onderzoek bevestigt het.
En toch. Check je agenda voor volgende week. Staat daar “contentkalender Q4 uitvoeren” of staat daar “creatieve sessie nieuwe marketing ideeën”? Of nog erger, is je agenda leeg qua marketingactiviteiten?

Je weet dat je een plan moet maken. Je leest de onderzoeken en boeken. Je knikt bij het Nike-voorbeeld. En dan toch weer proberen viral te gaan.

Waarom? Omdat saai onzichtbaar is. Je kunt een contentkalender niet laten zien op een borrel. Niemand zegt “WOW!” als je vertelt dat je iedere dinsdag om 10:00 op socials post.

Maar je concurrent die viral ging? Die krijgt wél aandacht. 

Voor een week. En dan is het voorbij.

Het probleem is niet dat je dit advies nog nooit hebt gehoord. Het probleem is dat je het wél hebt gehoord, en er niets mee doet.

Hoe dan? Concreet:

Heb je een creatieve brainstorm gepland voor volgende maand? Schrap hem. Maak een contentkalender.

Belt je ontwerper iedere week voor nieuwe social media designs? Vraag om drie templates waarmee je vier maanden vooruit kan.

Denk je een prijs te winnen met iedere week nieuwe onderwerpen voor je advertenties? De beste prijs is niet de originaliteitsprijs, maar terugkerende klanten die je boodschap herkennen.

Word saai. Word consistent. Word voorspelbaar.

Takeaways:

Hele stuk gelezen? Onthoud dit:

  • Schrap de helft van je kanalen. Gewoon doen, en laat wat overblijft bloeien. 

  • Een “template library” is beter dan “elke keer opnieuw bedenken”.

  • Kopieer jezelf vaker dan dat je iets nieuws verzint

  • Als je maandagochtend niet weet wat je gaat publiceren, bouw je verkeerde systemen

Bekijk hier andere artikelen