top of page
Search

Opvallen in de markt? Doe het in ieder geval niet zo!


Als marketeer kan ik de aanvragen inmiddels wel dromen: een ondernemer of bedrijf die het ultieme idee wil om klanten aan te boren of te lokken. Verzin maar iets lekker geks, want dat moet toch wel gegarandeerd succes worden. Een tapasproeverij in je kledingzaak waar bezoekers na afloop een rondje kunnen racen in een virtuele kart. Een grote rode knop op een plein waar, als je erop drukt, een flashmob verschijnt die jouw magazine promoot, noem het maar op. De kranten zullen er over schrijven, de sociale media virals zullen rondgaan als een omikron variant en iedereen kent je bedrijf en weet je te vinden.


Vaak worden dit soort grootse ideeën en acties ingezet als olifantenpaadje om de reguliere marketing te omzeilen. In één keer top of mind worden, dat wil iedere ondernemer tenslotte! Als die flashmob maar spectaculair genoeg is wordt er over je gepraat en word je onthouden… toch?


Marketing shortcuts bestaan niet

Helaas, er bestaan geen shortcuts in marketing. Als het gaat om gezien en onthouden worden zal eerst het fundament van je marketing gelegd moeten worden. Dus wacht even voordat je de meest uitzinnige stunts bedenkt: eerst moet er een basisstrategie komen voor je producten, locatie, prijs en promotie. Dan pas bepaal je welke kanalen je kan inzetten om je doel te bereiken voor maximaal rendement.


Een voorbeeld: Een klant stond op het punt een nieuw product te lanceren in het assortiment. Adverteren was toch maar saai, liever direct actie en spektakel ondanks het advies om een solide introductie strategie en marketing-basis te bouwen. De klant investeerde in het bestickeren van auto’s om al toeterend en demo’s gevend door de stad nieuwe klanten te lokken. Echter, het spontaan lokken van publiek naar je winkel toe is lastig. Met een simpele flyer en kortingsbon of een opvallend display bij de kassa had de klant waarschijnlijk beter bereikt.



Leg de basis en verhoog je kans op succes

Een rechttoe rechtaan promotieplan met adverteren is nog steeds bewezen effectiever dan het verzinnen en inzetten van bizarre concepten. Zorg eerst dat je doelgroep je simpelweg weet te vinden en je regelmatig ziet op de plekken waar zij komen, of dat nu digitaal of fysiek is. Die route laten onderzoeken en het vervolgens laten toepassen door een marketingspecialist verhoogt je kansen op succes aanzienlijk.


Twijfel je over de juiste promotie strategie om jouw bedrijf op de kaart te zetten? Met mijn 15 jaar ervaring als marketingspecialist kan ik je helpen op te vallen zonder virtuele kartsessie of flashmob. Stuur een bericht voor een vrijblijvende kennismaking.


bottom of page